Népszerű bejegyzések

2011. február 16., szerda

Fatörzs kenyér




Hát az úgy volt.....hol nem volt, hogy találtam egy nagyszerű piacot Hidegkúton. Az hagyján, hogy nagyszerű a piac, csodás hazai portékával, de találtam egy malmot is kérem szépen. Lisztjeiket nem tudom eléggé dicsérni. Be kell valljam amatőr kenyérsütő próbálkozásaim során nem használtam nagyon más lisztet mint amit egy átlag háztartásban fellel az ember lánya avagy fehér lisztet lánykori nevén Bl 55. Ezután jött a megvilágosodás, hiszen itt ezen a piacon Szabóék hoztak BL 80-asat, BL-112-eset, stb. Remek az ár érték arány. A legalsó képen épp érdeklődöm, majd igazán kellemesen elcsevegünk.....érzem, hogy ereimben azonnal dübörögni kezd a kenyérsütők ősi ereje, majd azt veszem észre, hogy csak pakolom és pakolom a liszteket a kosaramba, mert ebből is kell abból is, meg hát persze még még még mert ennyi nem elég. Kicsit meg is ijedtem, hogy vajh hogy fogom ezt kifizetni és legnagyobb csodálkozásomra....sok kg után 1500-at fizettem. Ekkor már kétszeresen bántam, hogy nem két kosárral érkeztem. Ezen a piacon több ilyen jó élmény ért, sorra beszámolok mindegyikről. Hiszen drága örökbefogadott piacomról dicsekednem kell még sokat!!!

Jöjjön a fatörzs kenyér receptje:

30 dkg, 80-as liszt,
40 dkg 112-es liszt,
egy fél élesztőnél picivel több (felezni akartam de egy kisebb és egy nagyobb darab lett én az utóbbit használtam)
2,5 evőkanál só (vigyázni kell vele mert szemcsemérettől és fajtától különbözően másképp sóznak)
1 evőkanál cukor, 1 evőkanál liszt, pici só, 3 dl langyos víz, élesztő......felfuttatás
ha felfutott akkor csorgatni bele 1 dl olajat,

Elkészítés:

A liszteket a keverő tálba szitálom, az élesztőt felfuttatom, majd ha habos babos akkor beleteszem az olajat, sót és az egészet a liszthez öntöm, saját tapasztalat az, hogy legalább még 1,5 de inkább 2 müzlis-tálnyi langyos víz kell hozzá, hogy kellően ragacsos tésztát kapjunk. Na ezt kell úgy érzéssel, pontos mértékegységet nem tudok ezért mondani. Apukámnak úgy tanítottam, hogy olyan ragacsos legyen, hogy a kezéről még csüngjön a massza, ha gyúrkodja. Az elején kanállal kavarom, még egy kicsit nokedli tésztára emlékeztet, majd pici lisztet öntök hozzá, hogy azért mégis megfogható legyen, ilyenkor aztán lágy mozdulatokkal elemelem a tésztát (nyúlik, ragad) a tál falától majd szépen aláhajtok úgy, hogy levegő kerüljön bele, ezt úgy 10-szer megcsinálom, észrevétel, hogy még ragacsosabb lett, de ekkor már nem lisztezek tovább, hanem csak annyit hintek rá, hogy szép ragacs-gömböt tudjak kialakítani, majd lefedem a kelesztőtálat és hagyom, hogy tényleg duplájára keljen. Viszont nem várt gyorsasággal történik a folyamat így, menten előkészítek egy tálcát (jó nagyot!) majd szórok rá egy marok sima lisztet és egy marok búzadarát, elkeverem, majd erre borítom a csodálatosan lyukacsos tésztaragacsot. Majd egyet-kettőt csavarok rajta, így mindenhova jut a lisztes keverékből. Rárakom a sütőpapíros gáztepsire és betolom a 200 fokra előmelegített sütőbe. 40-45 perc alatt kész a ropogós félbarna kenyér. Ez már nem kenyérke, cipócska hanem egy igazi nagy kenyér.
Tényleg ropog a héja puha lyukacsos a belseje, friss még 2-3 nap után is.

Na ezt sütöttem meg a piaci látogatás óta 4-szer(február 12.szombat). Hiába szeretem mert szeretem. Ilyen ha jó lisztet talál az ember, nem lehet megállni. Főleg, hogy az Embör a háznál...nyilatkozik....Te ez olyan levegős, jóízű igazi kenyér....ilyet még süthetsz!!! Nahát!:))

4 megjegyzés:

  1. Kedves Ginko!
    Te lettél az Online Vacsoracsata 3. hetének egyik játékosa! Kérlek nézd meg a blogom!
    Üdv,
    Kutya és Konyha

    VálaszTörlés
  2. Ez aztán a kenyér ! Ugye, ugye, nem hiába mondom én mindíg, hogy a jó liszt alapja a jó kenyérnek.
    Nagyon ügyes vagy. Jó hogy nem szakadtál meg a spok cipeléstől. Azért vigyázz magatokra :)

    VálaszTörlés
  3. Bianka, köszi, Viki....vittem az egész családot, ők cipeltek, mondták én csak süssek:)

    VálaszTörlés